TERAPI CARA KERJA
Perkhidmatan terapi cara
kerja melibatkan penilaian awal, perancangan, intervensi dan penilaian akhir
kemahiran motor kasar dan motor halus kanak-kanak. Perkhidmatan ini
melibatkan aktiviti seperti:
· Menjalankan penilaian
berstruktur kepada kanak-kanak yang mempunyai masalah dalam kemahiran motor
kasar dan kemahiran motor halus
· Berfokus kepada
aktiviti kemahiran motor halus dalam pembelajaran kanak-kanak seperti memegang
pensel, menggunting, aktiviti seni lukis, memanik dan aktiviti koordinasi mata
dan tangan
· Menjalankan terapi
secara individu bagi menilai kemahiran motor halus dan aktiviti yang melibatkan
manipulasi tangan
· Menjalankan terapi
secara berkumpulan dengan memerhatikan kemahiran pergerakan dan imbangan badan
kanak-kanak semasa melakukan aktiviti kemahiran motor kasar ketika bermain
bersama rakan
· Menjalankan
pemantauan ke sekolah yang mempunyai kanak-kanak masalah fizikal serta memberi
cadangan yang membantu kepada guru atau pihak sekolah tentang keperluan
kanak-kanak tersebut
PROSES
PERKHIDMATAN TERAPI CARA KERJA
Penilaian awal
· Menjalankan proses temubual bersama ibu bapa atau
penjaga untuk mengumpul maklumat klien
· Menjalankan pemerhatian berstruktur terhadap klien
untuk mengenalpasti masalah spesifik yang boleh dibantu daripada segi terapi
cara kerja
PERANCANGAN
·
Intervensi
· Melaksanakan intervensi terapi cara kerja mengikut
perancangan berkala
· Memerhatikan perkembangan klien selepas intervensi
terapi cara kerja dijalankan secara berkala
· Melakukan lawatan ke sekolah untuk memantau
aktiviti klien serta persekitarannya di sekolah
Penilaian
akhir
· Menilai keberkesanan intervensi terapi cara kerja
yang telah dilaksanakan
· Membuat penambahbaikan intervensi mengikut keperluan
dan keutamaan klien