Total Pageviews

Friday 7 October 2011

Teori & Cara Bermain REKODER


Rekoder atau seruling umum digunakan untuk pengajaran disekolah, rekoder yang sering dipakai adalah recorder sopran, disamping recorder sopran ada juga recorder sopranino dan recorder alto.
Recorder sopran mempunyai wilayah suara dari c’ (semua lubang ditutup semua ) , tetapi untuk nada tinggi hampir dapat dipastikan bunyinya disonan sekali. Recorder termasuk alat muzik melodis bukan ritmis (pengiring) dan akan dibahagi menjadi 2 kumpulan iaitu individu & kelompok.

1. Penjarian Pada Recorder

0 1 2 3 7 6 5 4



1. Tangan kiri Tangan Kanan

1. Tangan kiri memegang seruling bagian atas, tangan kanan bagian bawah
2. Kepala tegak dan bahu wajar ( tidak tegang )
3. Dada membusung dan kedua belah siku terangkat sehingga tidak menyentuh badan.
4. Sumber tiupan diletakkan diatas bibir bahagian bawah, bibir bahagian atas menyentuh sumber tiupan dengan betul & tepat.
5. Jangan memasukkan sumber tiupan terlalu dalam sehingga menyentuh gigi, dan jangan digigit.


2. Tehnik Pernafasan dan Tiupan

Pernafasan yang baik sama seperti kita menyanyi  menggunakan pernafasan diafragma, dan untuk menghasilkan tiupan yang baik ucapkan seperti kata TU, tiupan harus rata jangan terlalu kuat meniup sehingga memekakkan telinga. Biasanya nada do (c’) adalah yang paling susah dibunyikan.

3. Tuning Pada Recorder (melaras)

Recorderboleh di laras, disesuaikan dengan nadanya bila terdengar agak fals, tetapi biasanya naik turunnya nada tidak sampai ½ nada. Untuk melaras Recorder dapat dialakukan dengan menarik bahagian kepala atau ekor dari recorder dengan menyamakan bunyinya pada stem fluit, garputala atau keyboard.

LATIHAN – LATIHAN

Latihan Ritma Dalam 4/4



1.




2.




3.





4.




5.




Tangga Nada C Mayor




Latihan Individu
1.



2.



3.


4.




Latihan Berkumpulan


1.



2.









2 comments:

  1. sampai sekarang saya inat cara nak main rekorder..
    berkesankan pengajaran cikgu saya..
    :)

    ReplyDelete
  2. yep ^_^..kerana guru muzik sy masa sekolah rendah dulu 'best sgt'....menguatkan semangat sy nak jd guru muzik jugak...masa PnP gune kibod dlm kelas..mmg best taw :-)

    ReplyDelete