Total Pageviews

Saturday, 3 December 2011

RANCANGAN PELAJARAN PENDIDIKAN MUZIK ~ TAHUN 2

Tahun                          :           2
Tarikh                          :           12 Oktober 2011
Masa                           :           8.00 pagi – 8.30 pagi (30 minit)
Bilangan Murid            :           9 orang
Mata Pelajaran            :           Muzik
Fokus                          :           Corak Irama ( Bunyi Panjang / Pendek )
Tajuk                           :            Aku dan Muzik


ISI


PELAJARAN AKTIVITI PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN
CATATAN

SET INDUKSI    

         1.    Berbincang tentang lagu “ Ten Little Fingers ” yang pernah dipelajari pada sesi pembelajaran terdahulu.

         2.    Menyanyi lagu “Ten Little Fingers”      dengan postur yang betul


CARTA LAGU

CD LAGU



LANGKAH 3

  1. Murid mengenal pasti bunyi panjang –pendek yang terdapat dalam lagu.

  1. Guru bersoal jawab dengan murid    tentang corak irama yang mereka dengar dari radio.

Contoh soalan guru:
 ( Guru tunjuk corak irama dalam carta dan bertanya beberapa soalan)
-          Adakah ini bunyi panjang atau pendek?
-          Cuba kamu tepuk corak irama ini


CD 1


LANGKAH 4

  1. Murid menyanyi sambil melakukan gerakan mengikut lirik lagu “Jom Mengira”

  1. Guru meminta murid untuk membanding beza bunyi panjang pendek yang terdapat dalam lagu.


CD1 TRACK 23

PENUTUP

  1. Murid menyanyikan lagu “Ten Little Fingers”  bersama iringan muzik.

  1. Murid memainkan perkusi bagi mengiringi lagu mengikut corak irama yang telah dihasilkan.


CD LAGU

PERKUSI

REFLEKSI 

~ Semasa Proses p&p ~ Murid-murid dapat menyanyikan lagu yang diajar pada hari ini kerana sudah terdedah  dengan lagu tersebut ketika berada di PRA-SEKOLAH dahulu.Aktiviti muzik dilaksanakan secara berkumpulan. Teknik nyanyian sambil bermain alatan muzik juga dapat menarik minat murid-murid saya hari ini. Pengajaran corak irama dapat dilaksana kan juga namun terdapat beberapa kelemahannya.

~ Kelemahan & Penambahbaikan ~ Semasa proses mengajar corak irama, saya menggunakan teknik kad imbasan, iaitu kad yang mengandungi bunyi solfa berserta dengan contoh-contoh not muzik. Aktiviti bagi memudahkan murid untuk menepuk corak irama untuk lagu itu dan ini adalah penambahbaikan yang Berjaya saya laksanakan  untuk p&p hari ini. Kesimpulannya, objektif saya tercapai 100% dan keadaan terkawal sehingga akhir pengajaran subjek muzik.