Tahun : 2
Tarikh : 12 Oktober 2011
Masa : 8.00 pagi – 8.30 pagi (30 minit)
Bilangan Murid : 9 orang
Mata Pelajaran : Muzik
Fokus : Corak Irama ( Bunyi Panjang / Pendek )
Tajuk : Aku dan Muzik
ISI | PELAJARAN AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN | CATATAN |
SET INDUKSI | 1. Berbincang tentang lagu “ Ten Little Fingers ” yang pernah dipelajari pada sesi pembelajaran terdahulu. 2. Menyanyi lagu “Ten Little Fingers” dengan postur yang betul | CARTA LAGU CD LAGU |
LANGKAH 3 |
Contoh soalan guru: ( Guru tunjuk corak irama dalam carta dan bertanya beberapa soalan) - Adakah ini bunyi panjang atau pendek? - Cuba kamu tepuk corak irama ini | CD 1 |
LANGKAH 4 |
| CD1 TRACK 23 |
PENUTUP |
| CD LAGU PERKUSI |
REFLEKSI
~ Semasa Proses p&p ~ Murid-murid dapat menyanyikan lagu yang diajar pada hari ini kerana sudah terdedah dengan lagu tersebut ketika berada di PRA-SEKOLAH dahulu.Aktiviti muzik dilaksanakan secara berkumpulan. Teknik nyanyian sambil bermain alatan muzik juga dapat menarik minat murid-murid saya hari ini. Pengajaran corak irama dapat dilaksana kan juga namun terdapat beberapa kelemahannya.
~ Kelemahan & Penambahbaikan ~ Semasa proses mengajar corak irama, saya menggunakan teknik kad imbasan, iaitu kad yang mengandungi bunyi solfa berserta dengan contoh-contoh not muzik. Aktiviti bagi memudahkan murid untuk menepuk corak irama untuk lagu itu dan ini adalah penambahbaikan yang Berjaya saya laksanakan untuk p&p hari ini. Kesimpulannya, objektif saya tercapai 100% dan keadaan terkawal sehingga akhir pengajaran subjek muzik.