Mata Pelajaran : Bahasa Melayu
Tahun : 2 Bestari
Bil. Murid : 9 orang
Tajuk : Haiwan
Tarikh : 03 Oktober 2011
Masa : 60 minit
Isi | Pelajaran Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Catatan |
Bercerita mengenai binatang : · Apakah bunyi yang kamu dengar? · Bagaimanakah cara hidup binatang tersebut? | Set Induksi (5min) 1. Murid diperdengarkan bunyi-bunyi binatang. 2. Murid bercerita dan melakonkan bunyi berdasarkan bunyi binatang yang didengari. 3. Guru menjelaskan tujuan aktiviti dalam langkah berikutnya dan tajuk pelajaran. | KB : Menghubungkait, mencirikan BCB : mendengar aktif BBB : audio bunyi binatang |
Membaca teks yang disediakan | Langkah 1 (15min) 1. Guru meminta murid mengelik pautan yang telah disediakan. 2. Murid diminta membaca kuat teks dan merakamkan pembacaan mereka dengan menggunakan movie maker. 3. Guru merumuskan pencapaian setiap murid. | KB : Mencirikan BCB : mendengar aktif, memproses maklumat KP : verbal-linguistik, spatial, interpersonal, emosi Nilai : keberanian, kerjasama, kasih sayang BBB : komputer, sambungan internet |
Murid menyatakan ciriciri binatang berdasarkan petikan. Langkah 2 (20min) | 1. Murid diarahkan duduk di dalam kumpulan. 2. Guru meminta murid mengelik pautan yang telah disediakan. 3. Murid diminta meneliti petikan mengikut kumpulan masingmasing. 4. Murid diminta mendapatkan lima ciri-ciri binatang yang terdapat dalam petikan. 5. Murid diminta melaporkan hasil perbincangan mereka dengan menggunakan Power Point. 6. Guru dan murid membuat rumusan tentang ciri-ciri binatang. | KB : meramal, membuat inferens BCB : mendengar aktif, melaporkan maklumat KP : verbal-linguistik, kinestetik, visual, spatial, naturalistik, interpersonal, emosi Nilai : kebebasan, kerjasama, kesyukuran, kasih sayang BBB : komputer, sambungan internet |
Murid mengakses maklumat tambahan mengenai binatang : - Ciri-ciri binatang - Cara hidup binatang - Makanan Binatang Langkah 3 (15min) | 1. Murid diminta memilih salah satu daripada empat jenis gambar yang ditunjukkan. 2. Guru meminta murid mengakses maklumat tambahan mengenai binatang yang telah dipilih dengan menggunakan enjin carian Yahoo atau Google. 3. Murid diminta membina dan mengenal pasti ayat tunggal yang terdapat di dalam maklumat tersebut. 4. Murid membentangkan hasil perbincangan mereka di hadapan kelas dengan menggunakan Power Point dengan bimbingan guru. 5. Guru merumuskan pencapaian setiap kumpulan. | KB : menjana idea, menerangkan sebab BCB : mengumpul dan memproses maklumat KP : intrapersonal, interpersonal, verballinguistik Nilai : kasih sayang, menghormati, bersyukur BBB : komputer, sambungan internet |
Penutup kognitif · Membuat rumusan isi pelajaran Penutup sosial · Memberi pujian dan motivasi Penutup (5min) | 1. Guru menyoal murid tentang perkara yang dipelajari. 2. Guru memberi dorongan kepada murid supaya berusaha membaiki pembacaan dan selalu mencari maklumat tambahan di internet. | |
REFLEKSI
--> SEMASA P&P ~ Proses PnP terlaksana dengan lancar mengikut seperti yang dirancangkan. Semua murid telah pernah didedahkan dengan tajuk ini ketika mereka berada di tahun 1 dahulu. Aktiviti berkumpulan telah dilaksanakan dalam 3 kumpulan dan ia amat mereka, malahan seorang pelajar saya yang LINUS turut serta mengikut aktiviti ini dan objektif saya tercapai 100 %. Persembahan power point yang dihasilkan oleh murid-murid saya juga nampak cantik walaupun serba ringkas. Di dalam kelas saya hanya ada 9 orang sahaja pelajarnya dan 5 org daripada mereka memang pandai menggunakan komputer dan telah ada pengetahuan asas tentang power point.
--> KELEMAHAN & TINDAKAN ~ Kelemahan yang saya hadapi cuma satu, iaitu masalah kepada murid-murid yang belum pernanh mengendalikan komputer. Tindakan yang mampu saya ambil adalah mengagihkan mereka ke dalam kumpulan di mana setiap ahlinya sudah pandai mengendalikan komputer serta akses power point walaupun sekadar pengetahuan asas.
No comments:
Post a Comment