Total Pageviews

Saturday 26 November 2011

RANCANGAN PELAJARAN BAHASA MELAYU ~ ( ii )

Tahun                          : 2
Tarikh                          : 11 Oktober 2011
Masa                           : 8.00 pagi – 8.30 pagi (30 minit)
Bilangan Murid            : 9 orang
Mata Pelajaran            : Bahasa Melayu
Tema                           : Pendidikan Jasmani & Kesihatan
Tajuk                           : Jagalah Kebersihan

Isi


Pelajaran Aktiviti Pengajaran dan
Pembelajaran
Catatan


GAMBARAN
MENGENAI
TAJUK
PEMBELAJARAN

Set Induksi 5 minit




Set Induksi (5 minit)
1.Guru membawa sabun mandi dan tuala ke
dalam kelas
2.Guru meminta murid meneka tentang rutin
harian menjaga kebersihan diri
3.Guru mengaitkan aktiviti set induksi dengan
tajuk pelajaran yang hendak diajar.


KB :
Menghubungkaitkan

BCB : mendengar
Aktif

BBB : sabun mandi
dan tuala mandi

Ilmu:
PJK





VIDEO KLIP
MENGISAHKAN
PENYAKIT
DENGGI AKIBAT
TIDAK
MEMBUANG
SAMPAH
DENGAN CARA
YANG BETUL.

Langkah 1 (10 minit)




1.Guru memasang video klip tentang keburukan
apabila tidak menjaga kebersihan. Guru meminta
murid menghayati video klip tersebut.

2. Dalam kumpulan murid berbincang tentang apa yang mereka ketahui tentang
‘Penjagaan Kebersihan Diri’ berdasarkan gambar yang ditunjukkan.

3. Guru meminta wakil seorang muri untuk
menyatakan apa yang telah dia paham tentang aspek ‘Penjagaan Kebersihan Diri’. Wakil




KB:
Mengimbas
kembali,
menghubungkaitkan

Nilai: kebersihan
BBB: video klip
‘Denggi’

BCB : bercerita dan
berbincang
Ilmu:





TEKS BACAAN
(LIHAT
LAMPIRAN)


Langkah 2 (10 minit)



1. Guru meminta murid berbincang dalam
kumpulan untuk mencari isi penting tentang ‘Cara
Menjaga Kebersihan Diri’ mengikut kumpulan
masing-masing. Murid menggaris dan
mencatatkan isi-isi penting.

2. Guru memberikan teks bertajuk ‘Cara Menjaga
Kebersihan Diri’ kepada setiap murid dalam
kumpulan.

3. Murid membaca petikan secara
mentalis atau membaca secara senyap.


BBB : petikan ‘Cara
Menjaga Kebersihan
Diri’

BCB:
Membaca secara
luncuran,
perbincangan

KP : Intrapersonal.

KB: menganalisis,
Meringkaskan

Ilmu:
PJK



PENUTUP

Langkah 3 ( 5 minit )




Kognitif:
1.Guru membuat rumusan tentang apa yang
murid telah pelajari.

Sosial:
1.Guru mengucapkan tahniah kepada murid
kerana telah berjaya mengikuti pelajaran hari ini.

2.Murid-murid akan menyanyikan lagu
‘Kebersihan Diri’



REFLEKSI 
--> Semasa P&P : Semua murid seronok dengan tajuk yang saya ajar pada hari ini. Apabila ditanyakan soalan oleh guru, mereka dapat menjawab dengan mudah kerana tajuk berkaitan dengan amalan seharian mereka. Sepanjang 30 minit saya mengajar mereka aktiviti terlaksana dengan jayanya.

--> Kelemahan & Tindakan : Sepanjang proses p&p saya, cuma satu sahaja masalahnya iaitu keadaan kelas agak bising kerana masing-masing berebut ingin menjawab soalan daripada saya, yang saya telah janjikan markah bonus jika berjaya menjawab dengan betul. Namun masalah tersebut saya dapat atasi dengan mudah, iaitu menjanjikan juga akan ada penolakkan markah jika mereka berebut menjawab dan jawapan mereka salah. Akhirnya keadaan kelas terkawal. ^_^

No comments:

Post a Comment